"Ik mis mijn klanten nog altijd"

18 februari 2019 | Sarah De Moor | Ondernemen

Ons land telt steeds minder krantenwinkels. In tien jaar tijd is hun aantal met een kwart verminderd, zo blijkt uit cijfers van de FOD Financiën. Ook Nadia Vermersch van Boekshop Edelweiss aan het station van Herzele kon zich bij die statistieken aansluiten, maar zij vond met succes een overnemer voor haar zaak.

Al na drie maanden een overnemer

"Ik kreeg de krantenwinkel met de paplepel mee en nam de zaak over van mijn ouders. Zelf heb ik het 28 jaar gedaan", vertelt Nadia in Helemaal Herzele op Radio Star. "Twee jaar geleden is mijn vader overleden. Emotioneel kreeg ik een krak, en ik sukkelde ook met mijn gezondheid. Daarom besloot ik om de zaak te laten overnemen."

Die overnemer vond Nadia al na drie maanden! Op zaterdag 20 oktober 2018 stond ze een laatste keer achter haar toonbank. "Ik heb nu een mooier leven. Ik moet niet meer om 5 uur opstaan en kan meer genieten met mijn gezin. Maar ik mis het wel hoor. Ik mis mijn klanten nog altijd."

Klapke doen

Wat is nu haar geheime recept? "Ik had een goede zaak en daar heb ik zelf voor gezorgd. Mijn winkel lag altijd netjes en als een klant een product niet vond, probeerde ik dat te bestellen. Maar het belangrijkste... Vriendelijk zijn. Een krant of een tijdschrift is overal gelijk. In de supermarkt betaal je evenveel. Maar dat vriendelijk woord en die glimlach krijg je er in een krantenwinkel gratis bij.

"En een klapke doen natuurlijk. Mensen willen hun gedacht eens kunnen zeggen. Ze komen ook naar een krantenwinkel voor het sociaal contact."

Ophaalpunt voor online bestellingen? Dat adviseer ik niemand!

Volgens Unizo moet de krantenwinkel van de toekomst zich heroriënteren en diensten aanbieden die eigenlijk niets met kranten te maken hebben. "Dat deed ik al heel mijn carrière. Ik had een grote collectie geschenkartikelen en wenskaartjes. Ik ben ooit ook een ophaalpunt voor online bestellingen geweest. De mensen komen enkel voor dat pakje, zijn gehaast en behandelen je soms als een stuk vuil. Bovendien is de winst klein: 5 à 6 cent per pakje. En je moet daar stockageruimte voor voorzien en je andere klanten laten wachten. Nee, dat adviseer ik niemand."

 

Beluister hieronder het volledige interview met Nadia Vermersch in Helemaal Herzele op Radio Star.

Audiofragmenten

Reclamebanner